divendres, 5 de febrer del 2021

YAGO HORTAL - OBRA INICIAL

YAGO HORTAL - Defineix així els seus començaments:

"Aquesta obra és fruit de la col·laboració amb Peter Halley (Nova York, 1953), creada amb motiu de l'exposició conjunta Halley meets Hortal que es va poder veure a la Galeria Senda durant l'hivern de l'any 2016. Halley és un dels artistes més influents del panorama internacional i l'impulsor de l'anomenat moviment "neo-geo" dels anys vuitanta. Tot i que fa servir la geometria com a suport fonamental de les seves obres, sempre insisteix en el referent figuratiu: l'espai i el temps de la nostra societat, el terreny polític i social, l'ordre tancat en què vivim. En el meu cas, aquests temes sorgeixen d'una manera més espontània i visceral. Vam realitzar, a través d'un anar i tornar digital, cinc col·laboracions amb l'objectiu d'arribar a un punt comú mitjançant els nostres llenguatges. La racionalitat geomètrica es barreja amb l'expressivitat del gest, i viceversa. En aquesta obra podem veure com les taques volen escapar-se de les cel·les, de manera que obren un nou camí i estableixen relacions entre l'ús expressiu dels colors industrials que són tan característics de tots dos".

PETER HALLEY - Les pintures geomètriques de Peter Halley han participat en un joc de relacions entre el que ell anomena "presons" i "cèl·lules" que reflecteixen la creixent geometrització de l'espai social. Inspirat en el pla urbanístic de Nova York i en el seu propi aïllament, imagina la forma abstracta com una cel·la de presó barrada connectada al món exterior a través de la comunicació electrònica.

De la comparació d'aquesta obra compartida, (H+H 3, 2015-16) de Yago Hortal amb la de Peter Halley, es pot observar com és l'aportació personal de cada un. Hi ha una relació de tots dos amb l'ús expressiu dels colors. Però les taques de (Yago) necessiten espai, llibertat, volen escapar-se de les cel·les, és la confrontació d'una obra ja consolidada (Peter) i una que busca obrir-se pas.  
Joan Cujan, 2021